Jeg viser deg liggende benhev

Liggendebenhev

Når du først ligger nede, hvorfor ikke trene tre muskelgrupper i slengen?

Liggende benhev er en fin nybegynnerøvelse som har enkel utførelse, som ikke krever sterk stabiliseringsmuskulatur og som kan tilpasses din setestyrke. I dagens øvelsen uten utstyr trener du både rygg, rumpe og lår. Ikke dumt i ferien vel?

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Liggende benhev kan gjøres hvor som helst!

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Ligg på magen og hvil hodet på hendene.
  • Ha rette utstrakte ben og føtter.
  • Hev bena så føttene er cirka 10-15 cm fra underlaget.
  • Marker posisjonen på toppen før du senker bena rolig ned igjen til gulvet.

Vær obs på dette:

  1. Unngå for raskt tempo.
  2. Unngå for stor bevegelse/høye ben.
  3. Prøv å spenn av i overkroppen.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Korsrygg, setemuskler og bakside lår.

I hele sommer drypper jeg nye styrkeøvelser ut på bloggen – som du kan lære deg og benytte til egentrening akkurat når det passer deg. Du kan selv sette sammen to eller flere øvelser, og varier gjerne hvilke muskelgrupper du trener, slik at du får trent styrke for hele kroppen over tid gjennom sommeren. Du finner alle øvelsene kategorisert her på bloggen under: Meny > Kategorier > Styrketrening

Ha en fin sommerdag! Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *