Ned i vekt uten å trene?

fisker

Å nå målet mitt om lavere vekt er strengt tatt ikke avhengig av at jeg trener. Vekten går ned hvis kaloriinntaket gjennom mat er lavere enn kaloriforbruket gjennom aktivitet. 

Det betyr ikke at jeg eller folk flest synes det er noe lett å gå ned i vekt uten å trene. Det er heller ikke noe jeg anbefaler meg selv eller andre. På kostholdsfronten betyr det svært hardt og målrettet arbeid over lang tid, i hvert fall hvis man skal ned mange kilo. 

Om man er i stand til å være fysisk aktiv er det å foretrekke i en hver situasjon, fordi det gir så uendelig mange positive effekter på helsen generelt – både den psykiske og fysiske. En kombinasjon av et strammere kosthold og økt fysisk aktivitet tillater dessuten mer moderate endringer, som jeg er så opptatt av hvis man vil lykkes med varige endringer.  

Men det er ikke alltid det er så lett å få trent, eller mulig. Det forstår jeg!

I løpet av de siste tre årene har jeg i mange omganger smertelig fått erfare det selv også. Og i de siste fire ukene har jeg ikke kunnet trene eller vært særlig aktiv i det hele tatt på grunn av langvarig virussykdom og et nedsatt immunforsvar. Det har kun vært korte trilleturer, sykkelturer og tusleturer fra hytta og til Blå Brygge og tilbake.

Tur

I en inaktiv periode trenger ikke kroppen like mye energi som den gjør når man trener daglig og mye. Skal vekten min fortsette å peke nedover nå når jeg ikke får trent, kreves det at jeg nedjusterer kaloriinntaket via mat og drikke.

Det kan jeg si at jeg ikke tenkte særlig mye på den første uken. Jeg var bare syk og tenkte at jeg snart ble frisk og aktiv igjen. Jeg hadde sett for meg et høyt aktivitetsnivå hele sommeren, høsten, vinteren osv, da jeg brått ble syk. Jeg var helt uforberedt på jeg skulle være inaktiv i over en måned. Først etter en stund skjønte jeg at sykdommen ville vare og at jeg måtte gjøre noe med kosten for å unngå vektoppgang og beholde motivasjonen min.

Men det er fortsatt ikke noe drastisk opplegg på denne dama! 

Spiser-salat

Jeg har kuttet litt på porsjonene, konsekvent spist salat til lunsj, blitt flinkere til å sette frem sunne alternativer til snacks, samt spist færre is enn andre somre. Fordi jeg er syk har jeg dessuten drukket minimalt med alkohol til tross for at det er sommer og ferietid.

salat

Små justeringer i kosten etter en stund med sterkt redusert aktivitetsnivå utløser ikke noe vektnedgang å rope høyt om. Men jeg holder vekten til tross og kanskje snakker vi en kilo til ned. Til tross for at treningen ble snudd på hodet og at det er ferietid hvor hver dag handler om å kose seg, unne seg, leve i nuet, har jeg hindret vektoppgang. Det er jeg fornøyd med!

Jeg prøver å nyte sunn mat og drikke. Og håper det blir mer fisking og mer selvfisket middag som dette…

fisk

Helt fra start til mål kunne jeg oppnådd mye raskere og større resultater på vekten ved å leve mye strengere. Og det kan være fristende og ty til streng diett. Men jeg holder meg bevisst til normalitet, moderasjon, et variert kosthold og matglede. 

Uansett livssituasjon ønsker jeg å opprettholde en måte å leve på i dag og i morgen som jeg kan fortsette med uke etter uke, år etter år.

Trening er så uendelig mye mer enn et virkemiddel for å oppnå trivselsvekten. Jeg gleder meg enormt til å komme i gang igjen. Men når ting er som de er, og jeg skal ned i vekt, er det fint at kostholdet tross alt er det mest kraftfulle virkemiddelet og at jeg kan spise så sunt jeg bare vil selv om jeg er syk. Den muligheten har jeg!

Ønsker deg en fin mandag. Og god ferie til dere som har startet det i dag. Kos dere masse alle sammen!

Trine

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *