Jeg viser deg bicepscurl med håndvekter

BicepsCurlhantler

Å ha sterke armer både føles godt, er nyttig og ser sunt og friskt ut.

Trening av armer bidrar til både sterke, smale, faste og markerte armer, og motarbeider «grevinneheng» som gjerne kommer med alderen.

Allsidig styrketrening involverer mye bruk av armene. Jeg anbefaler å prioritere øvelser for større muskelgrupper, slik som push-ups og roing som jeg la ut i forrige uke hvor du også får styrket armene. Men ønsker du å trene overarmene spesifikt i tillegg, er bicepscurl en god øvelse for muskelen på forsiden.

Husk at regelmessig styrketrening et par ganger i uken må til for å få fremgang. Og at slankere og definerte armer handler vel så mye om den totale kroppsvekten og dermed av kostholdet og det fysiske aktivitetsnivået generelt.

Om sommeren og på ferie kan det mange ganger passe å trene ofte og kort heller enn lenge og etter et helt program. Og det kan være realistisk å tenke vedlikehold fremfor å skulle ta formen til nye høyder.

Biceps curl med hantler kan gjøres hvor som helst!

Les mer om fordelene ved å trene med frie vekter her. 

Her forklarer jeg hvordan du gjør det:

  • Stå med føttene i hoftebreddes avstand.
  • Ha en hantel i hver hånd og la armene henge ned langs siden.
  • Ha en lett bøy i knærne for å unngå svai rygg.
  • Bøy albuene og løft hantelene opp mot brystet. Stopp før underarmene står rett opp/er loddrette.
  • Senk armene sakte ned igjen.

Vær obs på dette:

  1. Pass på at albuene er festet til siden/midjen under hele bevegelsen.
  2. Unngå bevegelse i skulder- og hofteleddet. Pass på at ikke skuldrene faller frem.
  3. Ikke overstrekk knærne.
Styrkemetode4

Muskler du trener: Forside overarm (biceps).

God trening! Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *