En litt sunnere vertinne

Vertinne7topp

Sommeren er her og ferien begynner til uken. Det blir mange flere måltider og hyggestunder sammen med barna og med gjester på besøk enn i hverdagen. Siden jeg er dedikert til målet mitt om bedre form og sunnere kroppsvekt innen høsten, har jeg gitt meg selv en ny utfordring som skal hjelpe meg til mål.

Det er nemlig – å bli en litt sunnere vertinne og rollemodell for barna.

Etter snart tre måneder med bloggserien «Snop i passe doser» har jeg selv blitt litt «mett» på godterifokuset, og er rett og slett i modus for en sunn og fresh sommerferie også på snacksfronten.

Heller ikke nå er det snakk om totale forbud, kutte helt ut, utelukke spesielle matvarer eller bli avholds eller asketisk. Og jeg kommer til å nyte is i varmen, kake i bursdag og øl på skjæret.

Min utfordring til meg selv denne gangen går ut på å møte alle sommerens sosiale happenings som skjer hjemme hos oss, enten det er hjemme eller på hytta – som en konsekvent sunnere vertinne.

Nærmere bestemt: Hver gang vi skal ha noen på besøk, uansett om det er invitert, spontant, stort eller lite, så skal jeg alltid sørge for at vi tilbyr et sunt alternativ til det søte, salte, fete.

Gjerne frukt og grønt, og helst begge deler. Det er lov og være mer kreativ enn det og.

Vertinne4

Selv om jeg ofte gjør det fra før automatisk, skal det nå bli konsekvent og varig. Det fordrer at vi alltid har sunne alternativer i hus, og at dette tenkes på når vi skriver handlelister og handler.

Min vertinnevane skal gjelde hver gang det settes frem eller serveres noe godt hjemme også, for at jeg også skal bli en sunnere mamma og tilrettelegge for næringsrike vaner for barna. Jeg snakker ikke om å tre noe hysterisk fokus over på barna mine, men når det kommer til sunn kost er de selvfølgelig minst like viktige som gjestene og meg selv, og de fortjener et sunt alternativ de og. Får de ikke det, blir det vanskelig å forvente at de tar sunne valg senere i livet.

Gutta har blitt to og fire år, og har absolutt fått opp øynene for det søte. Og søtt er jo som kjent veldig avhengighetsdannende. Og deres vaner dannes jo nå. Så jeg synes vi voksne får ta litt ansvar.

Jeg deler selvsagt med dere hva jeg skal tilby ved siden av saltsnacks, lørdagsgodt, bursdagskake, desserter osv i sommer, her eller på Facebook-siden. Ellers i kostholdsveien blir det å forsøke å spise sunt, variert og regelmessig, og drikke masse vann. Og dyrke matgleden. Prøve spennende salatoppskrifter, tenke nytt på grillen, pynte med grønnsaker, bær, nøtter og urter og lage nye dressinger.

Blant mine kollegaer i United Influencers er det jo så mange flinke matprofiler. Jeg skal jammen bli bedre kjent med disse i sommer når jeg skal sole nesen, lese, og late meg.

Hilsen Trine 🙂     

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *