Min sommertrening

MinsommertreningTopp

Splash! Jeg ser det for meg. Svett, sliten og smilende kaster jeg meg uti det litt kalde vannet. Plasker litt rundt, føler meg både fornøyd og heldig. Kryper så inn i badekåpen, stikker tærne inn i klikk klakkene og tusler opp til de andre på hytta. «Jeg bare tar en rask dusj jeg, så skal jeg hjelpe til med å lage frokost».

Lystbetonte, enkle og korte treningsøkter venter på Tjøme om en drøy uke bare. Både styrke og kondisjonstrening skal vedlikeholdes etter beste evne, men i sommerlig modus. Jeg er veldig glad i å trene året rundt og pleier å trene på ferie. For meg ødelegger det ikke ferieidyllen, tvert i mot. Det får maten til å smake bedre, hvilepulsen blir en fantastisk kontrast, dagen berikes med en ekstra naturopplevelse og følelsen av å være litt sunn er god.

Hvis du setter kaffen i halsen av opplegget mitt, vil jeg bare minne om at jeg er fysisk aktiv kanskje 1 av 24 timer i løpet av et døgn. Det er ikke mye, sånn jeg ser det.  

Gleder meg veldig, sånn som jeg pleier. Og etter et par uker med familieferie og vennetid ved sjøen, blir det mer hytteliv på fjellet. Der blir det også enkel trening i tilpasset form. Først i august er jeg tilbake til normalen.

Så hva gjør jeg for å holde meg i form i ferien?

Kartlegger mulighetene og bestemmer meg for noen aktiviteter

Jogging egner seg som hovedkondisjonsaktiviteten både ved sjøen og på fjellet. Det er enkelt og tidseffektivt.

På Tjøme blir det å benytte seg av en joggerunde som går rett forbi hytta, som består av hovedsakelig jord- og grusvei, og som både er koselig, vakker og tar meg gjennom varierte omgivelser. Det blir å improvisere og variere mellom ulike økter som langkjøring på 60 minutter eller mer, intervall og mellomlangeøkter på mellom 30 og 45 minutter.

Det blir også minst en treningssykkeltur til Verdens Ende per uke. Elsker det – bare må ha det!

ferie1

Jeg kommer også til å velge sykkel av og til når vi skal handle mat i sentrum og dra på familieturer med barna bak i sykkelvognen.

Ved siden av kondisjonsaktivitetene, blir det enkle halvtimesøkter med styrketrening på hytta. Noen av øktene byttes ut med tyngre økter i treningsrommet på Havna hotell, for å sikre at jeg ikke taper styrke i løpet av ferien. Jeg har satt måldatoen for «kom i form»-prosjektet mitt til over sommeren for en grunn! Hotellet ligger 10-15 minutter unna hytta med bil. Øktene der kan også kombineres med sykkeltur hvis jeg har tid.

Det blir trolig også livesendinger ut av noen av øktene på hytta!

I tillegg, det vil si først og fremst, blir det et aktivt ferieliv med mann, barn, familie og venner. Sykkelturer, gåturer, svømming og badeliv, båt- og fiskeliv, ballek i hagen og så drømmer jeg om roturer.

På fjellet regner jeg også med at det finnes joggemuligheter, det finner jeg ut! De voksne i familien vi skal sammen løper mye, så jeg er overbevist om at vi er flere som utforsker området og at det blir jogging i tur og orden. Den uken nøyer jeg meg med et par enkle styrkeøvelser som sit-ups, rygghev og planken/push-ups etter jogging.

Skriver pakkelister og sørger for at jeg har det som trengs

Pakking

Her er min pakkeliste, som jeg har skrevet i dag. 

  • Treningsklær til all slags vær og de tre aktivitetene
  • Joggesko (kan brukes til alle tre aktivitetene)
  • Pulsklokke
  • Hjelm, sykkel og sykkelbag
  • iPhone-holder og øretelefoner
  • Solbriller
  • Medisin ball
  • Rulle
  • Matte
  • Vannflasker/håndvekter
  • Styrkehansker + notatboka
  • iPad til livesendinger 🙂

Så mye ble det – håper ikke jeg har glemt noe??

Lager en enkel treningsplan som er til for å endres 

29072008552-lite

I mellom fisking, strandturer, isspisingen og slaraffenliv, blir det treningsøkter som over en toukers periode kanskje gjennomføres på en måte omtrent som det du ser under. Planen er til for å endres.

  • Dag 1: Jogge – intervall
  • Dag 2: Sykkel – langkjøring 
  • Dag 3: Styrke – 30 min hytta
  • Dag 4: Jogge – mellomlang økt
  • Dag 5: Styrke –  60 min hotellet
  • Dag 6: Hviledag
  • Dag 7: Jogge – langkjøring
  • Dag 8: Sykkel – mellomlang tur 
  • Dag 9: Styrke – 30 min hytta
  • Dag 10: Jogge – intervall
  • Dag 11: Styrke – 60 min hotellet
  • Dag 12: Hviledag
  • Dag 13: Jogge – mellomlang økt
  • Dag 14: Styrke – 30 min hytta
  • Dag 15: Sykkel – langkjøring
  • Dag 16: Jogge langkjøring
  • Dag 17: Styrke hytta

I god tid før ferien er det også viktig å avklare litt forventninger med familien, og koordinere seg med dem. Alle sammen skal få fine feriedager og komme hjem blide og fornøyde med overskudd.

Nå begynner Frode og jeg og bli ganske vant til å reise på ferie sammen og vi kjenner godt hverandres preferanser for en aktiv ferie hvor vi får trent og holdt oss i form. Men nå som barna har blitt større blir det viktigere å snakke med dem om hvordan vi alle bruker ferien hver for oss og sammen. Selv om det er viktig at vi voksne holder oss i form i ferien er det også viktig at de blir hørt og inkludert. Og ikke minst deltar på det meste av aktivitetene.

Da har jeg en slags plan, det liker jeg. Før ferien gjenstår det å bli frisk, jobbe mye, pakke, klargjøre hus og hage og samle tråder før avreise. Og glede seg 🙂 Har dere treningsplaner i sommer? Jeg har tenkt til å gi dere et utvalg av øvelser fremover, som jeg håper vil inspirere til trening i ferien. More to come 🙂

Håper å se mange på livetrening i morgen kveld klokken 20.30!!! Les mer om Trines Treningstime her! 

Ha en fin mandag!

Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

 

2 kommentarer

  1. Inger Johanne

    Gleder meg til å følge deg i ferien 🙂 Vi har hytte som ligger både ved sjøen og fjellene ( slik er det når du har hytte på nord-vestlandet 😉 ) og det blir nok flere fjellturer enn badestunder tenker jeg. Ikke spesielt varmt vann der …. Men, vi trener begge to på hytta. Noen ganger er det styrketrening på hytta og noen ganger får vi til en intervalløkt i noen bratte bakker. Eller en kort eller lang sykkeltur. Og det er mye hyggeligere når vi får trent litt. God ferie. Jeg skal trene live i morgen kveld 🙂

    1. Trines Treningsglede

      Hei Inger Johanne! Takk for melding, så hyggelig å høre at du følger meg og gleder deg. Noe spesielt tema du kunne ønske deg at jeg tok opp?Høres deilig ut med mange fjellturer. Det er den beste måten å skaffe seg overskudd på. Riktig god trening, ferie og sommer. Blir det livetrening på deg i morgen og? Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *