Bare sunt med treningspause

codlingweb-4344

Trening skal være bra og moro, ikke en tvangstrøye.

Selvsagt skal vi forsøke å holde oss aktive, og mosjonister flest trenger ikke hviledager for restitusjonens del, men hvis treningssunnhet overdrives og går på bekostning av fysisk og psykisk helse, glede og livskvalitet, er det ikke gøy lenger.

Vektfokus over tid kan for eksempel utgjøre en risiko for at treningsfokuset tipper over til å bli usunt. Jeg har faktisk hatt overvekt som kan være helsefarlig en stund nå og å få tilbake sunn kroppsvekt betyr mye for meg. Jeg opplever at det er vanskelig å bli kvitt de overflødige kiloene uten nettopp «fokus». Siden jeg også er veldig ivrig med trening, gjelder det å finne balansen.

Jeg prøver generelt å være bevisst på balansegang, også for å ta ansvaret mitt ettersom jeg har valgt å være en rollemodell for sunnhet!

Nå som jeg er syk og tålmodigheten settes på prøve forsøker jeg å beholde et sunt treningsfokus ved å forholde meg avslappet til målene jeg har satt meg for vekt, kondisjon og styrke.

codlingweb-4732

Jeg sier til meg selv at hvis ting skulle ta litt lengre tid enn planlagt er det ikke krise! Mål skal være veiledende. Er jeg syk, mangler overskudd eller heller vil være med venner, skal ikke målene ta knekken på meg eller pushe meg til fanatisk atferd. Målene skal bare hjelpe meg i riktig retning av å bli en bedre utgave av meg selv.

Når kroppen er i ulage er det viktig å akseptere det. Maskineriet sier fra hvis det er på tide med et treningsopphold eller roligere tempo. Kroppen er fantastisk og fascinerende sånn!

Lytter jeg til signalene og justerer meg etter de, så jeg opprettholder jeg bærekraftig atferd! Elsker dette ordet, som legen min brukte. Sånn tar jeg vare på hele meg og «hele» helsen –  den psykiske og fysiske.

Når jeg er syk har jeg lett for å bli frustrert og utålmodig. Jeg har så lyst til å dra på Sats og fortsette der jeg slapp med øvelsene mine. Fortsette å se fremgang. Det er så gøy nå som jeg er godt i gang.

codlingweb-4255

Jeg er jo dessuten halvveis til mål og det er tid for å teste formen neste uke. Snart er det ferie også og jeg skulle gire opp før den. Hvile, senge- og sofasliting var ikke akkurat det jeg så for meg nå. Jeg skal jo være «på ballen»!!!

codlingweb-4284

Men kjære vene, sykdom kommer i veien. Sånn er livet. Ja, jeg har vært uvanlig mye syk det siste året, og kan synes litt synd på meg selv for det noen øyeblikk. Men hallo, jeg blir frisk hver gang, jeg er ikke kronisk syk. Ikke skal jeg delta i OL heller, ikke en gang et organisert ritt eller løp.

Jeg er bare en ivrig mosjonist som skal i generelt bedre form. Og jeg er selv sjef for prosjektet, jeg kan endre dato for «deadline» når jeg vil.

En uke uten fem-seks treningstimer gir faktisk en usedvanlig god ro som jeg bare har godt av. Og som småbarnsmamma er det visse gjøremål jeg må gjennomføre uansett hvor pjusk jeg er, som å hente i barnehagen, lage middag og legge barn, så det er lurt å spare de kreftene som er til dette, og dermed samtidig ha sjanse til å bli frisk.

Treningspause

Når alt kommer til alt, kanskje det er dette jeg trengte nå? Jeg liker å tenke sånn. At kroppen er klokere enn meg og forteller meg at «det har da vært et voldsomt trykk nå»! Og bare bestemmer at «nå er det pause Trine». Nå har du trent mye, prøvet og feilet i ny jobb, drillet familielogistikk på høyt nivå, trent andre, sovet for lite i lang tid og vært supermamma likevel.

Det er bare sunt at trening må vente, selv når man er frisk. Mosjonister trenger altså ikke tenke på hviledager. Men hvis man trener hardt og mye, som fem dager i uken eller mer, er det generelt viktig med pauser, hvile og restitusjon for at muskler og bindevev skal repareres og for at treningseffekten skal bli optimal.

Vel, satser på at mitt treningsavbrekk er over snart. For ikke å komme veldig bakpå, prøver jeg å holde kostholdet så sunt jeg kan mens jeg er syk. For å føle at jeg har masse å ta igjen er dog ingen god følelse, ei heller et godt utgangspunkt når jeg skal i gang igjen og..

..treningen bare skal være bra og moro.

God lørdag folkens, ha en fin fin dag. Gleder meg selvsagt til å være tilbake for fullt. Sterk og frisk.

Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *