Vekten stoppet opp – hva gjør jeg?

svarthvittvekt

Kiloene gikk sakte men sikkert av de første seks ukene av «kom i form»-prosjektet mitt, men de siste to ukene har det stoppet opp og til og med gått litt opp igjen.

Litt fortvilende det selvfølgelig når jeg trener i vei og prøver å leve sunt. Samtidig er det helt vanlig og sikkert ikke så mye å ta på vei for. Det viktigste er at jeg føler at det går fremover med helsen og formen totalt sett. Men på sikt så er jo målet at også kroppsvekten fortsetter å gå ned.

Hvordan skal jeg tolke at tallet på badevekten ikke går videre nedover? Må jeg legge om til enda strengere vaner?

Jeg gjør en liten ærlig analyse av meg selv og kommer frem til fire mulige faktorer som kan ha bidratt til at vekten har stoppet opp:

Muskelvekst

Muskler veier mer enn fett, cirka 20 prosent. Ettersom jeg har begynt å trene mer styrke, og har gjennomført det veldig regelmessig i åtte uker nå, kan det være at kroppen produserer muskelmasse raskere enn jeg forbrenner fett. En midlertidig vektoppgang på grunn av styrketrening er derfor ikke utenkelig eller uvanlig. Det betyr forresten ikke at fettprosenten ikke går ned om dagen. Baderomsvekten forteller meg ikke noe om dette.

Dehydrert i varmen

Hele denne varme uken har jeg holdt et høyt fysisk aktivitetsnivå. Jeg har trent både inne med aircondition og ute i heten. Det kom litt bardust på med denne varmeperioden og jeg er ikke sikker på om jeg har vært flink nok til å holde kroppen hydrert. Det skal visst ikke så mye dehydrering til før kroppen går i et modus hvor den holder tilbake vann. Dette ekstra vannet i kroppen kan slå ut på vekten og på utseende.

Har spist mer

Mai måned har vært full av fest, ferie og feiringer. Det har blitt flere utskeielser enn ønskelig. Det skulle være rart om ikke dette straffer seg på vekten. Etter åtte uker med bra treningsnivå merker jeg dessuten at appetitten har økt, og jeg har kanskje ikke funnet det nye riktige nivået jeg skal ligge på med hensyn til matinntak. Så her må jeg justere meg fremover. Men totalt sett så kan det altså være sannsynlig at jeg har hatt kalorioverskudd de siste ukene til tross for at jeg har forsøkt å unngå det samt trent mye.

Tviholder på kiloene 

På grunn av to tette svangerskap er det nå lenge (over tre år) siden vekten har vært «normal» (det som er normalt for meg). Ekspertene sier at kroppen «husker» hva den veide og har det med å tviholde på det antallet kilo man har ligget mest på de siste årene, og som man hadde før man begynte å gå ned i vekt. Mens jeg jobber med tiltak for å ta av vekt, jobber kroppen på et vis mot meg for å komme seg tilbake til vekten jeg hadde.

Les også: Tre veier til høyere forbrenning

Skal jeg gjøre noen grep videre – eller bare akseptere og fortsette som før? Noen råd til meg og andre som opplever at vektreduksjonen har stoppet opp:

  • Prøv å akseptere at i en periode nå så merkes det mindre fremgang på badevekten selv om innsatsen på treningsfronten er veldig bra. Det vil løsne.
  • Fokuser på det positive som skjer. Når jeg kjenner etter på kroppen, og hører på hva jeg selv sier til mannen min og andre, så føler jeg jo at formen bedrer seg og at kroppen er i ferd med å forme seg. Blant annet så merker jeg på dance step trening at jeg klarer å hoppe mer/bedre.
  • Bruk målebånd av og til og følg med på livvidden for å se til at kroppssammensetningen faktisk går i riktig retning. Målebånd kan være riktigere og mer motiverende å bruke enn badevekt når man øker treningsmengden mye.
  • Juni kan ikke bli som mai med hensyn til utskeielser. Hvis fristelsene blir i samme omfang, kan jeg ikke takke ja i samme grad, jeg må stramme inn. Og skille «sulten» og «fysen». Blir jeg ofte fysen fremover, kan det være kroppen trenger mer vann og mer sunn mat. Så ta et knekkebrød eller litt bær hvis du får lyst på sjokolade.
trineogbarna

Å gå ned i vekt er bare ett av delmålene i prosjektet mitt. Hvis vi ser bort i fra vektutviklingen skjer det mye bra om dagen. Med tanke på målet om å mosjonere/trene i minimum 30 minutter fem-seks dager i uken, ligger jeg meget bra an. Det føles stadig litt lettere å løpe en mil i en forholdsvis krevende løype. En gang i uken prøver å gjennomføre 10 kilometer med et så høyt tempo som jeg klarer å holde i over en time. På styrketrening føler jeg at teknikken blir bedre, at kjernemuskulaturen kommer seg og jeg løfter stadig litt tyngre i de fleste øvelsene. Kroppen og musklene responderer dessuten generelt bedre i hverdagen.

Her får du et 8 ukers løpeprogram for nybegynnere

Her får du styrketreningstips for nybegynnere

Alt i alt er det bare å være fornøyd med innsatsen og fortsette med de gode rutinene. Jeg har dessuten utrolig fine treningsuker med masse variasjon og fine opplevelser, og det gjør meg glad hver uke og hver dag. Og det kommer de rundt meg til gode tror jeg.

Juni og juli er også utfordrende måneder i forhold til fristelser og utskeielser, men etter hvert som musklene begynner å øke døgnforbrenningen min, tenker jeg også at vekten løsner.  

Tålmodighet, trening og treningsglede vil gjøre susen, bare vent! Hvordan ligger dere an i forhold til målene deres? Del gjerne 🙂

God ukeslutt og søndag! Håper vi sees på livetrening tirsdag klokken 20.30 på facebook! Du kan lese mer om Trines Treningstime her.

Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut informasjon og påminnelser om livetreningen «Trines Treningstime» og nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

2 kommentarer

  1. Jeanette

    Akkurat det samme skjer med meg nå!
    Litt demotiverende når det har gått jevnt og trutt nedover den siste tiden.

    1. Trines Treningsglede

      Da håper jeg du fikk litt fornyet mot av innlegget mitt. Har du målt midjen? Kanskje du får deg en positiv overraskelse? STå på med gode rutiner, det betaler seg!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *