Fordelene med apparattrening

codlingweb-4708

For deg som skal i gang med styrketrening, er øvelser i apparater en smart start. Men da 

må du på treningssenter.

Selv inkluderer jeg også alltid noen apparatøvelser i programmet mitt. Jeg synes de fungerer bra både når jeg er sterk og mindre sterk.

De fleste treningssentre har apparater for så og si alle kroppens hovedmuskler.Eksempler på apparatøvelser fra «topp til tå» er: 

  • Benpress
  • Lårcurl
  • Lårextention
  • Brystpress
  • Roing
  • Skulderpress
  • Bicepscurl
  • Dips
  • Crunch
  • Rygghev
  • Tåhev
Du kan dermed få trent hele deg uten å røre en løs vekt. Øvelser i apparater kan også gi fin variasjon til deg som også trener frivektsøvelser og øvelser med egen kroppsvekt.

I flere situasjoner har jeg kun trent apparatøvelser. Da styrketrening var helt nytt for meg, da jeg hadde født guttene mine og etter en periode hvor jeg hadde vært helt uten trening, ble jeg rådet til det. På dager hvor jeg føler meg litt sliten velger jeg dessuten ofte ubevisst apparatøvelser. Tror det er fordi det kan kjennes litt «lettere» å gjennomføre når allmenntilstanden oppleves litt redusert. 

For deg som er utrent, rusten, uerfaren, har svak balanse eller kjernemuskulatur, eller er usikker på teknikken eller utførelsen, anbefaler jeg helt klart et program med hovedsaklig øvelser i apparater.

Det er flere grunner til det!

  • Trygt

I apparatene får du hjelp til å gjøre øvelsen teknisk riktig og dermed har du god kontroll fra første stund. I øvelser hvor bevegelsesbanen styres, er det nesten umulig å gjøre feil. Du slipper å tenke på at du skal «misse» med vektene, eller frykte at du skal skade deg eller noen andre. Det er bare å gjøre som apparatet «sier».

  • Lett

Alle apparatøvelser har en grei visuell forklaring på hva du skal gjøre. Du kan også se hvilke muskler du skal trene og dermed hvor du skal kjenne det. Å legge på eller bytte belastning er enkelt. Det krever kun at du flytter en liten stang fra et punkt til et annet på apparatet. Vektmotstanden er tydelig merket. Bevegelsen starter og stopper «av seg selv». Du kan konsentrere deg mest om å ta i.  

  • Effektivt

Apparater baner altså vei for bevegelsene, og du kan dermed trene både trygt og effektivt straks du er i gang. Selv om du er uerfaren, slipper du å knote med teknikken. Straks du klarer 10-12 repetisjoner i en serie, kan du enkelt og raskt legge på mer motstand og på den måten få fremgang og blir sterkere. Har du bare slike øvelser på programmet er det tidseffektivt. Du slipper å rydde opp etter deg og, bare å gå videre til neste apparat.

♥♥♥

Når du har holdt på med styrketrening en stund, kan du gjerne gå over til frie vekter, eller bytte ut noen av apparatøvelsene. På sikt er det noen begrensninger med apparattrening og det finnes mange gode grunner til å supplere eller varierer med øvelser der du tar i bruk hantler, vektstang, kettlebells, strikk osv. Jeg kan jo skrive litt om det neste gang.

Før jeg runder av vil jeg forresten bare si tusen takk til alle som var med å trene da jeg hadde livesending i går. Neste uke er vi tilbake til tirsdagen og jeg gleder meg allerede.

Ha en fortsatt fin torsdag!

Hilsen fra Trine på vei til Roma 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *