En hyllest til alle dere aktive!

codlingweb-3881

Det er dagen for å skryte av hvor aktive dere er, og ikke bare utfordre, spørre, oppfordre, motivere og formane ekstra til aktivitet selv om det er Verdens Aktivitetsdag.

Jeg er litt lei av å lese og snakke om hvor lite vi beveger oss. Hva med alle dere som har kommet dere opp av sofaen, som tar aktive valg i hverdagen, som drar på trening? Skal dere aldri få høre at dere faktisk er kjempeflinke og gjør akkurat det som er anbefalt? Bruker kroppen mange ganger i uken, får pulsen opp, står på med logistikken, planlegger og innfrir?

Jo det skal dere – i dag! Gratulerer fra meg.

For jeg ser dere. Overalt. På treningssenteret. Hjemme i stua deres. I marka. Rundt i boligfelt. Langs Frognerstranda. I svømmehallen.

Standhaftig møter dere fast opp på gruppetimer på Sats Elixia. Til og med når vårens første varmedager og solstråler frister ute, viker dere ikke treningen. Skikkelig stayere er dere!

Hyllest2

Mange av dere passer ikke bare på kondisjonen og hjertet. Dere trener også styrke. Og dere er ikke bare unge som pumper og pimper opp sommerkroppen. Dere er aktive mennesker som holder dere sterke  året rundt. Jeg har sett dere i flere år nå i studio. Dere er både gamle og unge. Den eldste er snart 90! Enkelte av dere kjemper også for å ha en kropp som skal fungere litt til. Jeg vet at du bruker nesten tre timer bare på å komme på trening, selv om veien til treningssenteret tar 10 minutter med bil. Jeg tar av meg hatten!

Så finnes det til og med motiverte, nytenkende og sporty folk der ute som hiver seg på en treningstime via Facebook Live! Hvor kule og ivrige er ikke dere???

For ikke å snakke om alle dere som bruker marka til å holde dere i form. På en hverdag med finvær kan det være fullt av biler på den gedigne parkeringsplassen på Sognsvann i Oslo før klokken er 9! Dere er kommet for å gå tur på stiene, dytte tunge vogner opp til Ullevålsseter, utfordre pulsen ekstra ved å bestige Vettakollen, lete etter orienteringsposter, jogge rundt Sognsvann eller nyte pappapermen. Jeg ser dere i små og store grupper, alene, med kidden i bæremeis, med staver, med drikkebelte, sekk eller bare musikken på øret. Dere inspirerer!

Hyllest1

Også alle mammaene da! Med ett, to, tre og fire barn står dere på. Dere hadde ikke klart dere uten kroppen. Dere triller til og fra, hit og dit. Dere bærer det ene barnet mens dere hjelper den andre med å knyte skoene. Dere spiller fotball i helgene, dere tilpasser dere og trener karate på den andre siden av «veggen» mens barnet deres er på trening. Dere jogger til og fra jobb for å få det til. Hopper av toget og jogger resten. Dere er ikke fremmed for å jogge sent på kvelden heller, etter en lang arbeidsdag, etter middag og lek og en lang seanse med å få barna i søvn. Aktivt henter dere den energien og overskuddet dere trenger. Dere står på!

Og pappaene – mange av dere liker å levere og hente barna med sykkel! Det betyr sikkert at dere sykler til/fra jobben også? Så lurt og bra gjort i en hektisk hverdag med krav både hjemme og på jobben. Du bare sykler mellom kravene og har superfysikken langt ut i 40 årene. Barna ser nok også de aktive løsningene du velger. Flotte forbilder for barna!

Og hvorfor ikke trene mens minstemann likevel skal sove og liker å ligge i en vogn som er stabil når du jogger? Jo da, mange av dere fedre ser ut til å ha fått sansen for denne løsningen. Når dere lager en tur ut av det samtidig, blir det både sosialt med barnet og tyngre trening. Ser koselig ut!

Hyllest4

Apropos sykkeltransport. De kara som sykler forbi vinduene her på morgenen er ikke alene om å trene på vei til jobb. Straks dere kommer ned på sykkelveien ved E18 er det nesten fletting for at dere skal få plass i sykkelstrømmen inn til Oslo. Dere som sykler der rundt klokken 8 og 16 er så mange og så raske at det nesten blir for mye av det gode. Men det underbygger bare hvorfor det er på tide med en hylles til dere som faktisk er aktive. Mange er aktive nok!  

Til og med dere som er alenemammaer og pappaer er fysisk aktive. Ok så blir det ikke like jevnt, det går jo ikke når dere er alene om ansvar for barn en uke påfulgt av en uke helt for dere selv. Da blir det kanskje lite den ene uken og mye den andre, men dere tilpasser dere og finner løsninger. Midt oppi alt klarer dere å ta vare på helsen også. Dere kunne fint gitt opp, men nei!

Dere som kanskje imponerer aller mest, og som får meg til å sette ekstra mye pris på at jeg KAN bevege meg, trene og bruke kroppen, er dere som har ulike diagnoser og funksjonsnedsettelser og som klarer å se og bruke de mulighetene dere har. Mange av dere søker til svømmehallen. Der er dere vektløse og kan trene både hjertet og musklene. Dere har så mye vilje!

mamma

I dag går den aller største hyllesten til mamma. Den spreke, treningsglade, aktive mammaen jeg hadde som barn fikk sykdommen som bandt henne til rullatoren. Hun fikk ikke pensjonistiden som frisk – hvor hun kunne dyrket aktivitet enda mer. Hun sliter med å gå og stå, men hun sykler nesten hver dag!!! På ergometersykkelen sin. Og hun karrer seg ned på gulvet og gjør faste øvelser før hun karrer seg opp igjen. Uke etter uke. Måned etter måned. År etter år.

RESPEKT!

Jeg unner alle å bli glad i en aktiv livsstil og synes det var deilig å få skryte av alle dere som får til å putte fysisk aktivitet inn i de travle livene deres. Del gjerne dette innlegget med vennene deres på facebook, så hyllesten når frem til flest mulig som fortjener det.

Håper å se mange av dere på livesendingen på facebook klokken 20 i kveld. Det blir en halvtime med enkle styrkeøvelser uten utstyr – velkommen!

Ha en aktiv dag!

Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *