Jeg tar av kilo i et sunt tempo

codlingweb-4816

Planen min er å følge myndighetenes råd om anbefalt vektreduksjonstempo på en halv til en kilo i uken eller saktere. Jeg skal ned 8-10 kilo innen september. På de første fire ukene av «kom i form»-prosjektet mitt har jeg gått ned 0,5 kilo i snitt per uke og til sammen to kilo. Uinspirerende tregt? Helt perfekt, spør du meg.

Trillervogn2

Trine her og nå hadde selvsagt jublet over å bli lettere raskere. Men Trine over tid vil smile fornøyd av et tempo som både kroppen og hodet henger med på, og som øker sjansen betraktelig for at vekten forblir lavere når jeg er kommet i mål. Trine underveis, som slipper et asketisk naziregime, er dessuten i godt humør.

Når det gjelder målet om komme tilbake til normalvekt er jeg uansett på rett vei. Jeg konkluderer så langt med at tiltakene jeg har valgt for trening og kosthold, fungerer.

Les gjerne om utgangspunktet og målsettingene mine her!

De store endringene i planen er det derfor ikke behov for. Snarere fortsetter jeg å fokuserer på å ha like god gjennomføringsevne videre, med varierte aktiviteter fem-seks dager i uken, samt et aktivt liv med barna. Så langt har jeg kun avlyst trening fordi jeg har brygget på sykdom eller vært småsyk. Jeg krysser fingrene for at helgens basilusker og tvungen treningspause går fort over.

Etter fire uker kan jeg si at jeg er godt i gang med regelmessig trening. Fy søren, så deilig det er når det blir flyt! Og jeg gleder meg til hver ny uke med nye treningsmuligheter.

Høydaren for meg treningsmessig i uken som gikk var livesendingen på facebooksiden Trines Treningsglede tirsdag kveld.

Du kan lese mer om «Trines Tirsdagstrening» her!

Å instruere dere som var med på livetreningen var rett og slett et stort kick. Jeg har savnet rollen som trener. Dessuten var det en stor, ny opplevelse å lede en styrkestime på direkten. Etter hvert som jeg bruker mindre oppmerksomhet og energi på å koordinere teknikk, instruksjon og kommunikasjon, skal jeg også selv få brukt kroppen mer den halvtimen og få god effekt.

Trine3

Langkjøringen i marka i strålende sol, dagslys og stigende temperaturer var et annet høydepunkt denne uken. Jeg blir så takknemlig over å bo i Norge, i nærheten av Sognsvann og andre perler, og for å kunne bruke kroppen i naturen. Så jeg løper og smiler og sier «hei» til alle jeg møter.

Favorittløypen min for langkjøring starter og slutter ved Sognsvannet. Jeg liker den veldig godt og prøver å løpe den fast en gang i uken. Men runden er på litt over en mil og ganske kupert. Det er en tung affære å løpe hele sammenhengende, men jeg klarer det på en drøøøy time. Kondisjonstesten min foretas på en trase som er mye lettere enn denne heldigvis. Hvis ikke hadde jeg vært lettere bekymret for hvordan jeg skal nå målet om en mil på en time innen september. 

Fremgangen på styrken er ikke slående ennå, hehe, men det er som forventet etter fire uker med forsiktig oppstart. De to-tre gangene jeg har måttet la være å trene, har det hver gang gått ut over styrketrening og ikke kondisjon. Fremover nå skal jeg passe på at det fordeler seg jevnt.     

styrkehansker

Likevel har jeg kommet godt i gang med øvelser og teknikktrening. Når jeg har trent styrke har jeg sørget for at øvre del av rygg blir inkludert. Fordi det har murret litt i høyrearmen og skulderen min har jeg også unngått for mange øvelser hvor håndgrepet er sentralt. Jeg tror dette tilsammen har bidratt til at jeg allerede føler meg mer oppreist i holdningen og har mindre muskelplager. Tipp topp! Det hjelper å hjelpe seg selv.

Alt i alt, jeg er fortsatt ved godt mot. Det håper jeg du er og. Følg med på facebooksiden min i morgen formiddag for å se min treningsplan for uken som kommer!

Hilsen Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *