Stakkars unge gravide i dag

codlingweb-

Nå er ikke svangerskapet et fristed heller nå. Ikke en gang vordende mammaer som nærer og bærer frem babyene sine får slippe fri fra kroppspresset.

Å beskytte seg  er nærmest en umulig oppgave når du er en sveip unna trente, tynne kropper på sosiale medier, som i tillegg er gravide. Vi ser stadig oftere rapporter fra andres svangerskap uke etter uke. Bilder, tall og ord om hvordan det oppleves.

Klare nærbilder som viser hvor smal midjen kan være i en gitt uke ut i et svangerskap, supplert med skriftlige spesifikasjoner om hvor mange kilo man har gått opp, innbyr til sammenligning for andre gravide. 

Selv om det i tillegg blir formidlet en hel masse fornuftige ting om hvordan man kan være sunn og gravid, har bilder og konkrete tall skummelt sterk kraft, spesielt på unge som sliter med et vanskelig forhold til mat, kropp og utseende. Egne bilder kan sette griller i hodet på andre, og øke jaget etter (den uoppnåelige) drømmekroppen. I enkelte miljøer er det allerede gått så langt at det er status å føde barn som veier under tre kilo.

gravid2

Alle gode råd fra helsevesenet sier at i svangerskapet bør gravide forsøke å være sunne og spise fornuftig og ikke fokusere på vekt, slanking eller bedre form. Tilpasset mosjon og trening som føles bra, er positivt om man får til det. Alle gode rådgivere oppfordrer dessuten kvinner til å kose seg med den fine tiden og ta vare på seg selv.

Men hvor lett er det å leve balansert og normalt med god samvittighet, glede seg over den voksende magen og akseptere den økende fettprosenten som skal sikre næringsrike måltider til babyen, når det svirrer bilder i hodet av flate mager på gravide kropper? Når «det perfekte liv som lyser av stålkontroll» – gravide eller ei – er så dominerende som nå?

Hva skal man være laget av for å klare og ignorere kroppspresset i dag?

gravid1

En slank og gjennomtrent gravid kropp trenger ikke være til skade for et barn i magen, og kan være naturlig for noen. Uansett er det individuelt. Det viktigste er at babyen er frisk og at mammaens helse tas vare på. Det beste hver og en gravid kan gjøre for å få en frisk baby, er å leve normalt og lytte til egen kropp. Normal vektøkning i følge Helsedirektoratet er mellom 11-15 kilo. Mange går opp mer. Akkurat hva som er normal vektoppgang i et svangerskap, avhenger av ulike faktorer som alder, utgangsvekt og generell helsetilstand.

De som klarer å bevare en sunn og balansert livsstil gjennom svangerskapet, vil ha kontroll på vektøkningen og gå opp det som er naturlig for kroppen og barnet.

Å si til unge gravide i dag at de bør senke kravene til seg selv, ta pause fra kroppspresset, og leve snusfornuftig, er jo egentlig bare å stille enda et krav?

I et samfunn med et høyt press fra omgivelsene, er det verdt å huske på at det er for deg og dine at det betyr aller mest svangerskapet går bra, at din helse holder og at din baby blir frisk. En «perfekt» gravid kropp gir svært begrenset lykke for deg så snart det skjer noe uønsket eller ender opp med komplikasjoner. Jeg synes man skal la det veie tungt at man har et påbegynt liv i magen og verne om det.

Fosteret i magen tåler heldigvis mye. Men det er en grunn til at det eksisterer egne råd for fysisk aktivitet, ernæring og vektoppgang for gravide.

Hvis du er usikker på din eller fosterets helsetilstand, eller trenger noen å snakke med angående kroppspress, kan du snakke med legen eller jordmoren. Finn ut hva som er riktige justeringer for deg når det gjelder ditt svangerskap, din kropp og din vektoppgang.

Og nyt den vakre tiden som går så fort!

Her kan du les retningslinjer for gravide på Helsedirektoratets nettsider:

Om kosthold

Om fysisk aktivitet

Ha en fin dag!

Trine 🙂

PS! I KVELD (ONSDAG) ER DET GRATIS STYRKETRENING LIVE MED MEG PÅ FACEBOOK-SIDEN TRINES TRENINGSGLEDE!!! Velkommen til helkropps styrkeøkt klokken 20.30. Økten passer for alle og varer i 30 minutter. Du trenger håndvekter. Tren hjemme i din egen stue etter instruksjon fra meg. Sees vi?

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *