Sammenlign deg med deg

sammenligne

Å starte en blogg åpner opp for tilbakemeldinger fra flere kanter. Jeg suger til meg og tenker mange ulike tanker i løpet av et døgn. Et møte med en av de dyktigste psykiatrene i Norge i går, fikk meg til å tenke enda mer over hvordan jeg skal drive min blogg.

Hvordan skal jeg kommunisere til leserne – som er mange forskjellige mennesker? Hvilket ansvar har jeg som formidler av budskap rundt trening og helse?

Jeg kom til å tenke på innlegget mitt om testing forleden, der jeg valgte og være åpen om mine testresultater. Jeg ønsker å inspirere og motivere, blant annet ved å ta dere med på min «kom i form»-reise fremover. For å oppnå det tror jeg det innimellom er positivt at jeg er helt konkret.

Trening med Didrik inni og utenfor magen.
Trening med Didrik inni og utenfor magen.

Men – samtidig med at jeg delte mine testresultater, burde jeg fortalt litt mer om min treningshistorikk og mitt utgangspunkt for å si at jeg er «på bunn» nå.

  • For det første vil jeg si at utsagnet kommer av at jeg sammenligner meg med meg selv. Jeg opplever at jeg er mye dårligere form nå drøye halvannet år etter siste fødsel enn jeg var før jeg ble gravid første gang for over tre år siden. Helt vanlig og naturlig! Etter å ha nedjustert og tilpasset treningen til graviditetene over flere år, og etter mange og lange treningsopphold på grunn av sykdom, daler formen.
  • For det andre vil jeg presisere at min bakgrunn med trening før jeg ble gravid første gang, er at jeg har trent mye og veldig regelmessig – alltid. Både kondisjonstrening og styrketrening, pluss at jeg alltid har vært glad i å gå turer.
  • For det tredje har jeg kommet meg ut på tur og på trening og vært veldig aktiv – gjennom begge graviditetene, i barselperiodene og i friske perioder i småbarnsfasen.

Så grunnformen og helsetilstanden min er nok ikke så gal relativt sett. Selv om det ikke føles sånn for meg om dagen. Jeg ble dog veldig positivt overrasket over at jeg løp en runde rundtSognsvann på under atten minutter! Uendelig mange trilleturer slår kanskje ut? 🙂

Det er viktig å sammenligner meg med meg selv! Du har ingen garanti for å bli fornøyd selv om du prøver hardt å bli som en annen.

Finn ditt utgangspunkt, gjerne ved hjelp av testing. Tilpass treningen til deg og sett deg mål om å forbedre deg i forhold til ditt utgangspunkt. Lag også små delmål underveis som er viktige og betydningsfulle for akkurat deg!

På den måten er det størst sjanse for at du blir en bedre utgave av deg selv.

Ha en nydelig dag!

Trine 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *