Så svak, så svak, så svak…

codlingweb-4400

I dag var jeg endelig frisk, og klar for å teste formen!

Sørgelige greier, men heller ikke overraskende. Jeg har jo kjent i hverdagen at formen ikke er som den pleier. Og jeg har hatt en del muskelsmerter, som har kommet sterkt tilbake nå etter tre måneder med sykdom og inaktivitet.

Testing og ikke minst å kjenne skikkelig etter – hvordan føles det å være meg nå – er uansett viktig, så det er bare å komme seg gjennom det.

Det skal bli bedre!

For hvis du tar tiden på en joggerunde eller noterer hvor mange kilo du klarer å løfte i en øvelse, så har du noe å sammenligne med når du senere tester på nytt. Skriv gjerne ned hvordan du opplever formen nå og hva du vil endre/forbedre.

Du kan få fremgangen svart på hvitt, hvis du tester ved start, underveis og ved mål!

Det er en super kilde til motivasjon etter hvert!

Å gå raske turer har vært supert for å komme forsiktig i gang etter sykdom, men jeg har, som skrevet tidligere, lyst til å gjøre litt mer ut av det, og planlegger et treningsopplegg med nokså faste ingredisenser.

Ut i fra at målet mitt inkluderer å løpe 1 mil på under en time, å klare 4 dype knebøy med minst 70 kg, holde planken i halvannet minutt, løfte min egen kropp minst en gang i hangups, å komme tilbake til «normalvektig» i følge BMI-skala, samt komme inn i klærne jeg brukte før jeg ble gravid, planlegger jeg følgende tester.

  1. Hvor mange minutter bruker jeg på en runde rundt Sognsvann (ca 3 km)
  2. Hvor mange kilo klarer jeg å løfte i knebøy med 4 repetisjoner?
  3. Hvor lenge klarer jeg å holde planken med god teknikk?
  4. Hvor mange kilo trenger jeg på hang ups-apparatet for å klare å løfte meg opp 1 gang?
  5. Hvor mye veier jeg?
  6. Hva skjer når jeg prøver favorittbuksen som jeg ikke har kunnet bruke siden før jeg ble gravid?

Disse testene utfører jeg i forbindelse med treningsøkter fremover når det passer sånn. Når jeg finner svarene, vet jeg hvor langt det er fra

  • der jeg er i dag, til
  • dit jeg skal

Hvis noen av målene jeg har satt meg innen 1.september viser seg å være for ambisiøse, justerer jeg disse! Og når målene er justert, kan jeg sette opp et konkret treningsopplegg med smarte tiltak som vil ta meg i retning av målet.

Jeg fikk testet styrken i dag, og fikk bekreftet at målene jeg har satt er realistiske og innenfor rekkevidde – det var da noe!

I morgen kommer et nytt innlegg i serien «Snop i passer doser» 🙂

For å få varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen, kan du trykke «likes» på min facebook-side Trines Treningsglede her.

Ha en fin fin dag 🙂

2 kommentarer

  1. Fantastisk bra å gjøre slike tester på seg selv! Tror jeg skal hive meg på altså! 🙂 Gøy å lese bloggen din Trine!

    Takk for en hyggelig helg sammen i Strømstad 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *