Har du lyst til å bli en «stayer»?

codlingweb-4108

Å pushe meg selv knallhardt eller å delta i konkurranser, er jeg ikke noe god på. Etter jeg fikk barn har heller ikke langkjøringer i timesvis vokst på trær. Men en sterk side jeg har, er at jeg trener jevnt og trutt uke etter uke, måned etter måned. Det har jeg gjort år etter år – hele livet. «Du er en «stayer» Trine, sa min tidligere sjef en gang, og det er nok sant.

Så om jeg kan inspirere noen til å bli hakket mer «stayer», synes jeg det hadde vært fantastisk!

Jeg har derfor prøvd å tenke gjennom hva det er som bidrar til at jeg har så regelmessige treningsvaner.

Det koker ned til tre ting!

JEG GÅR MINE EGNE VEIER

  • «Siste trend» blåser jeg i. Rundt meg ser jeg stadig mer kreativ trening, men jeg sverger ofte til tradisjonelle, grunnleggende øvelser, som jeg vet har dokumentert effekt og til aktiviteter ellers som jeg liker godt.
  • Å gå turer er super mosjon, og i perioder – som i trillefasen, på fjellet og ved skader/sykdom, synes jeg det er helt fint. Men normalt har jeg lyst til å gjøre mer ut av det, og bruker derfor motivasjonen til trene strukturert i det daglige.
  • Å lytte til min kropp hjelper meg til å trene tilpasset, noe som igjen gjør at treningen blir noe av. Kroppen kan fortelle meg at jeg for eksempel bør trene lett en dag, selv om det var noe helt annet hodet mitt hadde planlagt.
  • De dagene jeg kjenner overskudd og motivasjon, trener jeg mer og hardere. Det gir raskere fremgang.

JEG VELGER AKTIVITETER BEVISST

  • Den type trening jeg liker best, velger jeg å vektlegge. Det driver meg til å trene året rundt. Samtidig gir det meg motivasjon til å holde ut hard og kjedelig trening innimellom – som jeg ikke er fullt så glad i, men som gir god effekt.
  • Å velge både styrke og kondisjonstrening, gir stor variasjon og allsidig god form. Litt av begge deler er godt for helsen, vekten og ikke minst motivasjonen.
  • Å ha flere alternative aktivitetsformer i ermet, gir stor fleksibilitet og øker gjennomføringsevnen.
  • Jeg tenker balanse i alt jeg gjør – i løpet av uken og året – mellom trening, hvile, kosthold, søvn og sosialt. Det er ekstra viktig for meg, da jeg lett får muskelplager.

JEG ER SMIDIG OG STRUKTURERT

  • Uten planlegging hadde jeg aldri trent 5-6 dager i uken. Livet føles alltid travelt, enten det studietid, jobb og etableringsfase, småbarnsliv eller oppstartsfase som grunder, så tilrettelegging og koordinering må alltid til.
  • Jeg er fleksibel og tilpasningsdyktig i treningen, noe som hjelper veldig i en hverdag hvor ikke alt handler om meg. Jeg tilpasser meg årstider, været, dagsform, familien, ferietid osv. Når tidsplanen ryker, går/jogger jeg hjemmefra.
  • Ved behov, legger jeg lista lavt. Så lavt at jeg får beveget meg noe. Alle monner drar. Det viktigste er ikke å stoppe opp helt eller droppe ut. Når man holder i gang, er det bare å justere opp når tiden er inne.
  • Å tenke langsiktig og være tålmodig, gjør at jeg ikke gir opp så lett. Det opplegget jeg går for nå skal jeg kunne holde på over tid. Jeg har samtidig delmål, for å være motivert her og nå.

Jeg tror at hvis man legger opp til aktivitet man trives godt med selv, er sjansene for å etablere og holde på regelmessige treningsvaner gode. Og gode treningsvaner danner et supert utgangspunkt for å komme i knallform på sikt, om du er motivert for det.

Håper du får deg en en økt i dag som gir deg gode følelser og masse energi!

Ønsker alle en fin dag!

Trine 🙂

Hvis du liker facebook-siden min Trines Treningsglede her, får du varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *