Jojo-trener eller stayer?

Å begynne på nytt hver mandag er tungt. Nyttårsforsetter som skal løse alt, blir ofte heller ikke en dans på roser.

Jeg synes et kortvarig skippertak kan være riktig løsning av og til, men hvis jojo-trening blir hovedmetoden gjennom året, kan det tappe en for krefter i stedet for at det gir overskudd.

Selv om det kan sitte langt inne å få til varige livsstilsendringer, kan jeg love deg at det er mye lettere å leve med. Det krever mye mindre av deg å dra på trening og opprettholde vanene når du først er godt i gang. Knekker du denne koden, er kanskje den tyngst jobben gjort.

Det er derfor jeg brenner så sterkt for å tenke langsiktig, også når man står på startstreken og bobler av motivasjon.

Hvordan bli en «stayer» – som holder i gang uke etter uke, måned etter måned, år etter år?

For meg handlet det om at trening ble en del av meg. Trening ble Trine. Vi to hører sammen. Lengre perioder uten føles feil. Identiteten mangler noe.

Så sant jeg er frisk, holder jeg i gang. I perioder hvor jeg har det tøft, eller det er utfordrende å komme seg på trening, klamrer jeg meg fast til «noe» og faller dermed aldri helt fra. Nivået må bare justeres litt opp igjen. Er jeg syk og satt ut av spill en uke, blir jeg frustrert, men så benytter jeg tiden i ro til å planlegge hvordan jeg skal i gang igjen.

Hva er det som gjør at jeg har vært regelmessig fysisk aktiv så lenge jeg kan huske? Hva er det som gjør at jeg ikke dropper ut i ferier, på reise, når jeg er høygravid, er hjemme med baby, og hva får meg til å trener når de andre går til lunsj på jobben? 

Jeg har tenkt litt over dette, og skal lage en liste over de viktigste grunnene, som jeg deler i morgendagens innlegg!

Hvis du liker facebook-siden min Trines Treningsglede her, får du varslinger når jeg legger ut nye innlegg på bloggen.

Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *