«Snop i passe doser»: bløtkake

  • Ettkakestykke

Hei – så hyggelig at du titter innom!

Dette er første innlegg i en serie jeg skal poste på fredager fremover; «Snop i passe doser». Ikke for å drepe fredagsstemningen altså 🙂

Som en del av tiltakene for å nå målet om bedre form og normalvekt, har jeg bestmet meg for å ta styringen på snop-inntaket. Jeg ønsker å passe på at utskeielsene ikke overdrives. For å bli mer bevisst, har jeg tenkt til å prøve noe nytt for en periode.

Nemlig holde meg til maks 300 kalorier med snop i helgen (dette kalorinivået tilsvarer kalorinivået i et mellommåltid).

Så når helgen kommer, og jeg har lyst på noe godt, går jeg til kalkulatoren i Vektklubb.no og beregner hvor mye jeg kan putte i skålen – uten at det overskrider denne grensen.

Først ut i «Snop i passe doser» er kake – naturlig nok. I kveld skal vi feire lanseringen sammen med familie og nære venner. Det blir champagne og marsipankake på menyen.

Første utfordring kommer med andre ord allerede dagen etter livsstilsprosjektet er sparket i gang – er det ikke klassisk? Feiringer, hyggestunder, helger og utskeielser kommer med jevne mellomrom hele livet, sånn er det bare.

Etter litt frem og tilbake, har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal kutte sukker helt ut, men begrense det!

BLØTKAKE: Så mye kake tilsvarer 300 kalorier.
BLØTKAKE: Så mye kake tilsvarer ca 300 kalorier, litt over.

Jeg har vært i Vektklubb.no og søkt på bløtkake, og jeg fant ut at ett kakestykke (100 gram) tilsvarer litt over 300 kalorier. Da er det jo veldig enkelt. Det blir altså ikke to svære kakestykker i kveld, lørdagsgodt i morgen og restespising på søndag.

Derimot blir det fullt fokus på hygge med menneskene mine, feiringen og ett deilig stykke marsipankake til champagnen.

Jeg mener at å kombinere styrke- og kondisjonstrening med et noe strammere kosthold, er det beste. Da trenger man ikke sulte seg, og heller ikke trene seg ihjel – men likevel komme i form og ta av noen kilo.

Mottoet mitt for trening kan i grunn fungere like godt når det kommer til matvaner:

Spis på en måte i dag og i morgen, som du kan leve med uke etter uke, måned etter måned, år etter år.

Håper denne serien vil visualisere hva som kan være en passe utskeielse, og at dette kan være med på å inspirere og bevisstgjøre deg og meg.

Ønsker alle en riktig god fredagskveld!

Trine 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *